Zhen - tunetul - este asociat fiului cel mare, estului, lemnului si culorii verde, picioarelor si numarului 3.
Kan - apa - reprezinta fiul mijlociu sau un barbat adult, nordul, apa si culorile negru si albastru, urechile, sangele si rinichii si numarul 1.
Gen - muntele - este asociat urmatoarelor: mezinului, nord-estului, pamantului si culorilor maro si galben, mainilor si picioarelor si numarului 8.
Kun - pamantul - reprezinta mama, sotia, bunica sau o femeie varstnica, sud-vestul, pamantulsi culorile aferente, abodmenul si stomacul, numarul 2. Kun, fiind format in intregime din linii, yin, este o forta yin pura.
Xun - vantul - este asociat fiicei celei mai mari, sud-estului, lemnului si culorii verde, coapselor si partii inferioare a spatelui, numarului 4.
Li - focul - reprezinta fiica mijlocie sau o femeie de varsta mijlocie, sudul, focul si culorile rosu, portocaliu, roz, violet, ochii si inima, numarul 9.
Dui - mlastina - este in relatie cu mezina sau o fata tanara, vestul, metalul si culorile aferente, gura si pieptul, numarul 7.
Teoria trigramica ordoneaza aceste energii fundamentale in trei mari clase de modele:
a) Modelul Cerului Anterior (al lui Fu-Xi) este modelul generativ al trigramelor si al definirii relatiei lor de complementaritate energetica, acesta fiind un model conceptual atemporal si aspatial, care defineste starea de echilibru absolut.
b) Modelul Cerului Posterior (al lui Wen), care mai este denumit si Matricea Radacina, el reprezentand o aranjare succesiva spatialtemporala a trigramelor, ce reprezinta tocmai structura arhetipala a manifestarii. Aceasta aranjare o intalnim in toate manualele de Feng-Shui sub denumirea de Patratul Magic, in care starile energetice fundamentale semnificate de cele opt trigrame (stele) se aranjeaza in jurul unui centru ocupat de o stare energetica complexa de tip echilibru yinyang.
Exista de asemenea alte opt posibile rearanjari spatial-temporale ale trigramelor, generandu-se astfel toate cele noua matrici energetice, care constituie "Teoria celor noua stele variabile". In traditia chineza cifra 9 este unitatea ciclica corelativ analogica ce defineste spatiul, timpul, materia si constiinta.
Similar Teoriei celor cinci elemente, si in aceasta teorie orice sistem poate fi structurat spatial si temporal cu ajutorul acestor elemente energetice simbolice care semnifica:
1. Apa: cariera, sanatatea, vitalitatea, regenerarea, conservarea, acumularea, linistea, sistemul renal, Nordul.
2. Pamantul: casnicia, empatia, loialitatea, sustinerea, receptivitatea, devotiunea, sacri ficiul, maternitatea, sistemul digestive, Sud- Vestul.
3. Tunetul: initiativa, increderea, optimismul, educatia, impulsul, inceputul, stimularea, activarea , aparitia, expansiunea, sistemul hepatic, Estul.
4. Vantul: relatiile, bunastarea, adaptabilitatea, calatoriile, progresul, dezvoltarea, ordonarea, comunicarea, diversitatea, prosperitatea, Sud-Estul.
5. Centrul: tranzitia, integrarea si dezintegrarea, sursa si finalitatea, amestecul si separarea.
6. Cerul: responsabilitatea, conducatorul, autoritatea, discernamantul, reflectarea, autoperfectionarea, autocontrolul, Nord-Vestul.
7. Lacul: recreerea, romantismul, fructele actiunii (banii, copiii, distractia), implinirea viselor, elocventa, armonia, placerea, viitorul, sistemul respirator, Vestul.
8. Muntele: competitivitatea, oportunitatea, decizia, trezirea, motivatia, obstacolul ce trebuie depasit, directia actiunii, Nord-Estul.
9. Focul: faima, reputatia, reprezentativitatea sociala, mijloacele de actiune, afectivitatea, aparenta, implinirea, expresia, bucuria, sistemul circulator, Sudul.
Kan - apa - reprezinta fiul mijlociu sau un barbat adult, nordul, apa si culorile negru si albastru, urechile, sangele si rinichii si numarul 1.
Gen - muntele - este asociat urmatoarelor: mezinului, nord-estului, pamantului si culorilor maro si galben, mainilor si picioarelor si numarului 8.
Kun - pamantul - reprezinta mama, sotia, bunica sau o femeie varstnica, sud-vestul, pamantulsi culorile aferente, abodmenul si stomacul, numarul 2. Kun, fiind format in intregime din linii, yin, este o forta yin pura.
Xun - vantul - este asociat fiicei celei mai mari, sud-estului, lemnului si culorii verde, coapselor si partii inferioare a spatelui, numarului 4.
Li - focul - reprezinta fiica mijlocie sau o femeie de varsta mijlocie, sudul, focul si culorile rosu, portocaliu, roz, violet, ochii si inima, numarul 9.
Dui - mlastina - este in relatie cu mezina sau o fata tanara, vestul, metalul si culorile aferente, gura si pieptul, numarul 7.
Teoria trigramica ordoneaza aceste energii fundamentale in trei mari clase de modele:
a) Modelul Cerului Anterior (al lui Fu-Xi) este modelul generativ al trigramelor si al definirii relatiei lor de complementaritate energetica, acesta fiind un model conceptual atemporal si aspatial, care defineste starea de echilibru absolut.
b) Modelul Cerului Posterior (al lui Wen), care mai este denumit si Matricea Radacina, el reprezentand o aranjare succesiva spatialtemporala a trigramelor, ce reprezinta tocmai structura arhetipala a manifestarii. Aceasta aranjare o intalnim in toate manualele de Feng-Shui sub denumirea de Patratul Magic, in care starile energetice fundamentale semnificate de cele opt trigrame (stele) se aranjeaza in jurul unui centru ocupat de o stare energetica complexa de tip echilibru yinyang.
Exista de asemenea alte opt posibile rearanjari spatial-temporale ale trigramelor, generandu-se astfel toate cele noua matrici energetice, care constituie "Teoria celor noua stele variabile". In traditia chineza cifra 9 este unitatea ciclica corelativ analogica ce defineste spatiul, timpul, materia si constiinta.
Similar Teoriei celor cinci elemente, si in aceasta teorie orice sistem poate fi structurat spatial si temporal cu ajutorul acestor elemente energetice simbolice care semnifica:
1. Apa: cariera, sanatatea, vitalitatea, regenerarea, conservarea, acumularea, linistea, sistemul renal, Nordul.
2. Pamantul: casnicia, empatia, loialitatea, sustinerea, receptivitatea, devotiunea, sacri ficiul, maternitatea, sistemul digestive, Sud- Vestul.
3. Tunetul: initiativa, increderea, optimismul, educatia, impulsul, inceputul, stimularea, activarea , aparitia, expansiunea, sistemul hepatic, Estul.
4. Vantul: relatiile, bunastarea, adaptabilitatea, calatoriile, progresul, dezvoltarea, ordonarea, comunicarea, diversitatea, prosperitatea, Sud-Estul.
5. Centrul: tranzitia, integrarea si dezintegrarea, sursa si finalitatea, amestecul si separarea.
6. Cerul: responsabilitatea, conducatorul, autoritatea, discernamantul, reflectarea, autoperfectionarea, autocontrolul, Nord-Vestul.
7. Lacul: recreerea, romantismul, fructele actiunii (banii, copiii, distractia), implinirea viselor, elocventa, armonia, placerea, viitorul, sistemul respirator, Vestul.
8. Muntele: competitivitatea, oportunitatea, decizia, trezirea, motivatia, obstacolul ce trebuie depasit, directia actiunii, Nord-Estul.
9. Focul: faima, reputatia, reprezentativitatea sociala, mijloacele de actiune, afectivitatea, aparenta, implinirea, expresia, bucuria, sistemul circulator, Sudul.
Very interesting! Hugs.
RăspundețiȘtergere:)) Ty, Philip
RăspundețiȘtergereAici este multa filozofie. Citesc si recitesc.
RăspundețiȘtergereAm citit candva o carte, a lui Mircea Eliade. Poate ca ai citit-o si tu ' Cosmologie si alchimie babiloniana'..sunt niste elemente pe care le vad si aici.Am si prezentat-o . La debutul blogului- decembrie 2007.
p.s. sper sa nu te deranjeze- ti-am lasat o leapsa.
@ Gina
RăspundețiȘtergeren-am citit filosofia lui Eliade. habar n-am de ce, cu toate ca doar filosofie si psihologie mai citesc (exceptand cartile din domeniul juridic). am citit Krishnamurti si Osho in special. ma fascineaza budismul.
habar n-am cum e cu leapsha asta. trebuie s-o iau de la tine? ma duc sa vad despre ce e vorba :))
pup